Cara Menyimpan Santan Segar Agar Tahan Lama & Tak Basi

cara simpan santan segar supaya tahan lama

Santan basi dan masam selalu berlaku jika cara penyimpanan yang salah malah ada yang terus rosak tidak segar dan tidak boleh digunakan lagi untuk sebarang jenis masakan.

Kebiasaannya ibu-ibu dan mereka yang sering berada di dapur akan memarut kelapa dalam kuantiti yang banyak dan memerah kelapa parut tersebut sehingga menjadi santan. Kemudian disimpan dalam peti ais.

Malangnya, tidak lama selepas itu, santan menjadi masam dan basi walaupun disimpan di dalam peti ais. Malah ada yang masih boleh digunakan tetapi kualiti masakan atau kuahnya kurang sedap.

Pasti ramai yang menghadapi masalah santan basi dan berketul serta berbau masam. Jadi, macam mana nak simpan santan parut supaya tahan dan kekal segar?

cara membuat santan segar

Selain santan kotak, santan segar lebih baik dari segi rasa dan kualiti makanan. Bagaimana untuk mengekalkan kesegaran kelapa parut atau santan segar?

Ikuti perkongsian dari Puan Afy Al-Habibi yang berkongsi cara menyimpan kelapa parut supaya tahan lama iaitu santan yang telah diperah supaya kekal segar dan masih boleh digunakan berminggu-minggu.

Cara Simpan Santan Segar Supaya Tahan Lama

Untuk mengekalkan kesegaran santan walaupun berhari-hari, ada petua dan petua yang semua ibu perlu tahu. Jadi, kalau nak tahu apa rahsianya, sila baca sampai hujung perenggan.

Jika santan dalam bentuk yang ditunjukkan dalam gambar iaitu santan pekat, cikgu tidak akan membelinya di kedai. Kebiasaannya santan yang dibeli di kedai akan cair dan masam, rugi saja kalau beli.

Lebih baik beli kelapa parut dengan harga RM2.50 sebiji, dapatkan rupa dan santan segar yang akan mengenyangkan dan boleh buat stok sendiri lagi. Jom tengok cara nak simpan santan segar dari cikgu ni.

cara simpan kelapa parut

Guru membuat kelapa parut untuk dua biji. Perhatikan, jika kelapa parut beku dahulu, kita tidak terus mengisar selepas membeli, ia akan kering sedikit dan mengecut serta mengambil masa untuk mencairkan beku dan kembali kepada keadaan asal.

Petua dan petua untuk mendapatkan santan segar ialah dengan merendam kelapa parut dengan air panas supaya isi kelapa mengembang semula. Cara ini juga menjadikan santan lebih kuantiti.

cara menyimpan santan agar tahan lama

Tak payah picit dengan tangan dan tak buang tenaga, penat tak? Cara mudah adalah dengan memasukkan kelapa parut ke dalam pengisar atau pengisar. Pastikan airnya sama dengan paras kelapa parut. Kisar beberapa kali hidup dan mati.

cara mengekalkan kesegaran kelapa parut

Sila lihat gambar di atas, adakah anda melihat penapis besi? Cikgu panggil penapis santan. Juga, sediakan besen kecil. Sebenarnya kalau ada penapis kain yang kita guna untuk buat air teh macam kat kedai, lagi best.

Kalau tak ada penapis air teh macam tu, ikut saja cara yang cikgu tunjukkan. Tuangkan kelapa kisar ke dalam penapis ini.

petua santan tahan lebih lama

Berikut adalah petua dan petua yang perlu anda ikuti. Perah kelapa parut ni sekejap, tak lama. Kalau ikut petua sebilangan orang tua, kelapa diperah menggunakan ibu jari apabila keluar santan.

Petua ini juga untuk memastikan santan tahan lebih lama. Sama ada relevan atau tidak, guru itu sendiri tidak pasti. Yang pasti cikgu baru datang.

proses buat santan

Gambar di atas menunjukkan sabut kelapa setelah santan diperah. Orang dulu tak suka tambah air bila masak. Untuk mencairkan kuah, mereka juga akan menambah tambahan santan cair iaitu kali kedua atau ketiga.

Cikgu hanya mengisar kelapa parut sekali sahaja, kerana dia menggunakan banyak air. Jadi, bergantung pada kuantiti santan yang kita perlukan, okay?

apa itu santan pekat

Dan inilah hasilnya, santan yang siap dikisar dan diperah. Ngam-Ngam adalah pekat dan cair.

Untuk memastikan santan benar-benar bersih daripada sisa, guru menapisnya semula. Kali ni cikgu guna penapis teh.

cara membuat santan lebih pekat

Haa, tengoklah hasilnya. Masih adakah sisa yang mendap sekali dengan cecair santan? Anda boleh melakukan atau mengulangi langkah ini dua atau tiga kali.

Letak dalam jag

Kemudian, untuk memudahkan proses pembungkusan, masukkan santan ke dalam bekas jag. Kemudian, perlu menyediakan getah dan juga plastik.

cara simpan cecair santan dengan betul

Tuangkan santan segar ke dalam plastik, kemudian ikat kemas. Sekarang, buat sendiri santan segar dan boleh disimpan di dalam peti ais.

santan macam beli di kedai

Jimat kos dan wang bukan? Tak seronok bila terkena santan cair dan masam. Malah tahap kebersihannya lebih bersih dan terjamin. Kan? Permudahkan petua dan cara mengekalkan kesegaran santan agar kekal segar dan tahan lama.

Apa pun, antara santan segar yang diparut berbanding santan kotak yang berjenama Kara dan sebagainya, santan asli memang terbaik kerana kesegaran dan rasa asli santan tersebut.

Semoga perkongsian cara menjaga kesegaran santan agar lebih tahan lama dan kekal elok dari Puan Afy Al-Habibi dapat menambahkan ilmu anda dalam bidang masakan di dapur anda. Semoga bermanfaat dan selamat mencuba.

kredit to: Bukitbesi Blog

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *