Hukum Nikah Gantung Dalam Islam (Nikah Khitbah)

Hukum Nikah Gantung Dalam Islam

Apa itu nikah gantung? Masih ramai antara kita yang tidak tahu apakah maksud dan istilah dengan hukum nikah gantung. Bagaimana pula dengan penda720pat alim ulama tentang nikah gantung dalam Islam?

Jika anda dan pasangan bakal pengantin lelaki atau bakal pengantin bercadang untuk melangsungkan perkahwinan gantung terlebih dahulu, disarankan agar anda mengetahui serba sedikit tentang hukum nikah gantung.

Hukum Nikah Gantung Dalam Islam

Mungkin ada yang beranggapan, agak sukar untuk berkahwin dengan cara ini dan masing-masing ada sebab tersendiri. Bagaimanapun, perkahwinan gantung adalah sah di bawah agama Islam dan undang-undang Kerajaan Malaysia.

Apa itu Nikah Gantung?

Nikah gantung atau dalam bahasa Arab disebut Nikah Khitbah bermaksud perkahwinan yang melibatkan pasangan yang tidak tinggal serumah dalam satu masa atau tempoh yang telah ditetapkan hasil persetujuan kedua-dua pengantin lelaki dan perempuan. Tanggungjawab suami terhadap isteri dalam memberi nafkah juga dapat diringankan dan dikurangkan.

Lazimnya, akad nikah gantung hanya melakukan akad nikah manakala akad nikah akan dilakukan kemudian mengikut perancangan yang akan ditetapkan oleh keluarga pengantin perempuan. Adakalanya perkahwinan gantung diadakan kerana kenduri terpaksa ditangguhkan atas sebab-sebab tertentu.

Syarat Akad Nikah Digantung

  • Pengantin
  • Wali dan saksi
  • Akad Ijab Qabul
  • Mas disyariatkan Nikah
  • Terlambat
maksud nikah gantung

Antara Sebab Digantung Nikah

  • Suami yang masih tidak mampu menafkahi isteri
  • Pasangan pengantin yang masih belajar atau tinggal jauh
  • Tidak bersedia untuk berkahwin atau menunaikan tanggungjawab rumah tangga

Program Ceramah Nikah Gantung Al Kuliyah

Sila ikuti siaran ceramah nikah gantung di TV3 pada 16 Mac 2012 menerusi program Al Kuliyyah.

Hukum Nikah Khitbah daripada Ustaz Azhar Idrus

Seterusnya kami kongsikan pula ceramah hukum gantung nikah yang telah disampaikan oleh Ustaz Azhar Idrus yang menjelaskan isu nikah khitbah satu persatu dan lebih mendalam.

Kesimpulan

Perkahwinan gantung biasanya dilakukan oleh pelajar yang belajar dari jauh, namun akad nikah khutbah perlu dilakukan sekiranya di antara pasangan ada sebab seperti yang dibincangkan di atas.

Sebaik-baiknya hebahkan kepada ahli keluarga sekiranya ingin berkhutbah dan tidak melangsungkan perkahwinan gantung tanpa pengetahuan ibu bapa. Mengenai perbelanjaan dan penghantaran atau kenduri, terpulang kepada anda.

Apa yang paling penting, hukum nikah gantung adalah berdasarkan akad nikah yang sama seperti ijabkabul yang biasa dilakukan oleh tok kadi dengan pasangan pengantin.

Semoga perkongsian tentang hukum gantung nikah beserta penjelasan dan maksud yang disampaikan dalam ceramah dua rakaman video di atas telah menjawab segala persoalan dan pertanyaan. Semoga bermanfaat.Rujukan Anda: Mufti Wilayah Persekutuan

kredit to: Bukitbesi Blog

Leave a Reply

Your email address will not be published.