Pulau Duyung | Duyung Island

Pulau Duyung

Pulau Duyung Pulau Duyung atau Pulau Duyung terdiri daripada Pulau Duyung Besar dan Pulau Duyung Kecil. Mereka sebenarnya bukanlah sebuah pulau, sebaliknya kedua-duanya adalah dua semenanjung yang memanjang dari tanah besar dan sungai ke arah laut. Pulau Duyung Besar adalah rumah pembuat bot induk yang paling terkenal dan pembuatan bot tradisional tertua di Malaysia dan sudah pun menjadi destinasi pelancongan antarabangsa.

Pulau Duyung yang hanya seluas beberapa hektar terletak di antara Jambatan Sultan Mahmud dan Kuala Sungai Terengganu (muara sungai Sungai Terengganu), menjadikannya mudah diakses melalui jalan raya atau sungai. Dari segi sejarah, pulau ini ditemui dan diterokai oleh seorang ulama Islam terkenal Wan Abdullah atau lebih dikenali sebagai Tok Syeikh Duyong. Pulau itu dinamakan Pulau Duyong (Pulau Duyung) daripada Pulau Peria selepas sepasang ikan duyung muncul di pulau itu.

Pembuatan Bot Tradisional

Pembuat bot tradisional Terengganu yang terkenal di dunia di Pulau Duyung terkenal membina bot dayung, bot nelayan laut dalam dan kapal layar mewah dari ingatan dan pengalaman, dan tanpa pelan tindakan dan paku! Pengunjung boleh bersiar-siar dari satu bengkel ke bengkel lain untuk melihat tukang-tukang yang bekerja. Pulau ini mudah diakses melalui Jambatan Sultan Mahmud atau menaiki bot singkat dari kawasan dermaga Kuala Terengganu.

Cara Ke Sana

Anda boleh menggunakan jambatan Sultan Mahmud dan mengambil susur keluar Pulau Duyung di tengah-tengah rentang. Dari sana, minta arah ke “tempat pembuat bot” dan tempat itu hanya dalam jarak berjalan kaki.

Dengan Bot

Naiki bot sungai dari Pasar Payang atau di jeti kecil yang terletak di sebelah Hotel Seri Malaysia di Kampung Cina. Perjalanan singkat sepatutnya berharga kira-kira RM0.70 seorang.

Dengan Bas

Naiki bas mini dari stesen bas di Kuala Terengganu yang merentasi Jambatan Sultan Mahmud ke Pulau Duyung (RM0.80). Berjalan kira-kira 10 minit sebelum membelok ke jalan di sebelah kanan dan kemudian ke kanan lagi ke jalan berturap kecil.

Tempat Menginap

1. Heritage Marina Bay Club & Resort 

2. Hotel YT Midtown 

3. Motel Desa 

4. Hotel Kenangan 

5. Hotel Bintang

kredit to: Bukitbesi Blog

Leave a Reply

Your email address will not be published.