Resepi Kek Marble Kampung Sukatan Cawan Mudah dan Simple

Kek marble kampung

Mungkin ramai yang tahu membuat kek marmar kampung yang ringkas, selalunya orang tua dulu pandai memasak dengan resipi lagenda yang lebih sedap, mudah dan klasik tradisional, katanya.

Nak cuba resepi kek marble kampung guna saiz cawan mesti sebab cara membuatnya sangat mudah dan rasanya budak sekolah pun boleh ikut step by step asalkan berminat dan rajin.

Caranya sangat mudah dan pastikan anda mempunyai semua bahan utama seperti mentega, telur, tepung dan sebagainya. Bila semua dah siap, boleh cuba buat sendiri di rumah.

Kek buatan sendiri sebenarnya lebih sedap berbanding yang dibeli di kedai malah lebih mengenyangkan untuk dimakan kerana kuantiti sesuatu hidangan itu sama ada banyak atau sedikit kita yang tentukan kan?

Resepi Kek Marble Kampung Sukatan Cawan

Resepi kek marble klasik

Mengapa ia dipanggil kek marmar kampung? Katanya kerana penggunaan bahan asas yang ringkas dan tekstur yang gebu, lembap dan tidak terlalu manis selain trademark kek ini mestilah berwarna-warni.

Resepi bersaiz cawan yang ringkas dan ringkas berikut dikongsikan oleh Puan Erma Nur Shadila yang mengatakan kuih ini wajib apabila pulang dari kuih kampung yang dijadikan buah tangan suami.

Bahan Asas

  • Secawan gula kastor
  • 250 gram butter (Pure Butter lagi sedap dan wangi)
  • 4 biji telur gred A
  • 2 cawan tepung gandum
  • Sesudu kecil baking powder
  • Serbuk koko atau Emulco

Cara Membuat:

Resepi kek marble kampung sukatan cawan

1. Campurkan mentega dengan gula hingga putih dan kembang, masukkan esen vanila dan sebiji telur dan blend.

2. Masukkan sedikit demi sedikit tepung gandum dan ulangi langkah 1 sehingga bahan habis.

3. Anda perlu membahagikan doh kepada dua bahagian jika hanya menggunakan dua pewarna dan boleh dibahagikan kepada tiga atau empat bahagian jika menggunakan pelbagai warna.

4. Sendukkan adunan bertindih berselang seli. Lorekkan di atas dan pukul kuali sedikit.

5. Saya menggunakan loyang 7×7 inci untuk menyukat 2 cawan tepung gandum. Suhunya ialah 150 C dengan jangkaan lebih kurang 50 minit berdasarkan kek masak sepenuhnya walaupun kurang dari masa yang ditetapkan.

6. Apabila kek marble masak, cara memotongnya ialah tunggu sehingga sejuk dan terbalikkan kemudian dipotong.

Kek pelangi dulu-dulu

Nota: Saya guna saiz cawan yang ada di rumah sahaja dan boleh guna apa-apa jenis cawan sebab kek mesti ada, kalau ada saiz cawan metrik lagi bagus.

Resepi kek marble saiz cawan ni dah lama saya guna sebab takde penimbang, jadi kalau tak ada penimbang, guna cawan je.

Cara Buat Kek Marble Klasik & Gebu

Cara buat kek marble

Ini perkongsian dari chef lelaki yang dikenali sebagai Khairul Hasrol  di laman Facebook yang sangat mahir membuat kek.

Bahan-Bahan

  • 250 gram marjerin atau planta
  • 250 gram gula halus (Castor)
  • 6 biji telur gred A atau B
  • 250 gram tepung gandum (*)
  • 1 sudu kecil soda bikarbonat (*)
  • 1 sudu kecil baking powder (*)
  • 1 sudu kecil esen vanilla
  • Pewarna merah atau hijau

Cara-Cara Menyediakan

1. Bahan bertanda (*) hendaklah digabungkan dan diayak bersama.

2. Dengan menggunakan mixer, anda boleh pukul gula tepung bersama marjerin sehingga kembang atau kembang.

3. Kemudian masukkan telur satu persatu dengan teliti.

4. Seterusnya masukkan esen vanilla dan masukkan tepung gandum. Selepas itu, bahagikan adunan kepada tiga warna dengan pilihan warna mengikut citarasa sendiri.

5. Tuang adunan berselang seli mengikut warna yang dipilih ke dalam loyang yang telah disapu marjerin.

Style orang lama

6. Kemudian dengan menggunakan lidi, sila lorekkan doh dengan kreativiti sendiri untuk menghasilkan corak guli untuk kek tersebut.

7. Setelah siap sepenuhnya, sila bakar kek marble menggunakan suhu 160 Degree Celsius selama 50 atau sehingga kek masak. sedia.

Untuk resepi kek marmar kampung yang dikongsikan di atas gunakan 1/2 adunan sahaja yang kuantitinya telah dibahagikan kepada dua memandangkan hanya beberapa orang sahaja yang makan.

Legend
Simple dan mudah
Guna minyak

Rujukan:

Kesemua gambar kek marble ala kampung yang cantik menawan dan cantik berserta resepi adalah hasil rekaan yang telah dikongsikan oleh mereka seperti di bawah di Facebook:

Kesimpulan

Selain bahan-bahan yang disertakan di atas, anda boleh menukar atau menambah bahan-bahan lain mengikut kesesuaian dan keinginan seperti susu pekat, serbuk koko, pewarna pandan dan sebagainya.

Tak payah nak buat kek marble? Rasanya semua orang boleh buat dengan cara masing-masing, selain boleh mengolah mengikut idea masing-masing, tapi kalau tak ada telur, agak-agak la kan?

Semoga perkongsian dua resepi kek marble kampung saiz cawan dan sisik ini dapat membantu anda yang ingin mencuba menghidangkannya di rumah.

Leave a Reply

Your email address will not be published.