Resepi Pizza Homemade Mudah Guna Tudung Periuk Versi PKP

resepi pizza homemade simple

Ketika cuti dan lapang pada musim Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), pasti ramai yang sudah bosan duduk di rumah terutama ibu-ibu. Apatah lagi dia mesti nak makan kerja dia. Kali ini, kami berkongsi resipi pizza buatan sendiri yang lazat dan berbeza daripada yang lain.

Cara membuat pizza buatan sendiri ini sebenarnya sangat mudah dan lebih menarik, tak perlu guna bekas besar, guna penutup periuk sahaja, memang pizza paling sedap, paling sedap dan paling penting mengenyangkan satu keluarga.

Jangan percaya? Resepi pizza homemade yang jarang ditemui ini telah dikongsikan oleh Ustaz dikenali sebagai Farid Rashidi yang berkongsi cara membuat pizza sendiri di rumah menggunakan penutup periuk. Menarik tak?

Anda boleh mencuba kaedah ini di rumah, ia sangat mudah dan sangat menjimatkan. Siapa sangka walaupun dengan penutup periuk, anda boleh membuat pizza seperti yang anda beli di kedai. Mari lihat bagaimana penutup periuk pizza dibuat.

resepi pizza sedap sukatan cawan

Resepi Pizza Homemade Tudung Periuk

Saya tidak pandai memasak. Cuma kadang-kadang suka berkongsi menu yang telah dibuat. Boleh kongsi resepi ni. Seronok juga tengok orang berselera makan makanan yang kita masak kan?

Pizza Daging Kari

pizza perasa daging kari

Pizza Sardin

pizza perasa sardin

Ramai yang sanggup nak resepinya. Baiklah, berikut adalah bahan-bahan dan cara membuat pizza buatan sendiri.

Berikut adalah bahan-bahan untuk buat doh pizza:

  1. Tepung Gandum 1 Kg.
  2. Yis 1 peket.
  3. Minyak Masak 2 sudu besar.
  4. Air Suam 1 jug sederhana.
  5. Gula 2 sudu besar.
  6. Garam 1 sudu besar.

Bahan-bahan Pizza

Bahan-bahan untuk topping perasa. Terpulang kepada anda untuk membuat apa-apa jenis topping. Saya buat Daging Kari. Boleh juga ditukar kepada Kertas Hitam. Atau paling mudah, buat topping sardin dalam tin.

  1. Daging Kisar.
  2. Bawang besar Holland ½ biji.
  3. Bawang putih 2 ulas.
  4. Serbuk Kari Daging 1 sudu. Kalau tak ada, boleh gantikan dengan Serbuk Black Papper.
  5. Sos Tiram 1 sudu.
  6. Serbuk Perasa Hilal 1 sudu.
  7. Minyak Masak untuk menumis.
  8. Sedikit gula dan garam.
cara buat topping pizza

Bahan Topping Pizza

Semua bahan digoreng sehingga separuh masak. Tak payah jemur sangat nanti baru bakar lagi kan?

Bahan topping (untuk tabur di atasnya)

  1. Daging Kisar yang dah siap tadi.
  2. Pes Tomato.
  3. Mayonis.
  4. Sosej.
  5. Cheese Cheddar.
  6. Cheese Mozzarella (Barulah boleh tarik panjang-panjangkan. Feel makan Pizza).
  7. Sayuran (Bawang Holland, Tomato, Cili Benggala, Nenas).

Satukan bahan untuk membuat doh dalam satu bekas kecuali air. Gaul dahulu perlahan-lahan. Selepas itu masukkan air suam sedikit demi sedikit. Uli sehingga doh lembut. Lembut dan gebu macam pipi baby. tutup. Biarkan selama setengah jam.

cara buat pizza simple

Keluarkan doh, tumbuk untuk keluarkan angin. Buat bulat dan ratakan di atas acuan. Tak ada acuan pun boleh kena tutup periuk mak. Haha.

resepi pizza lembut dan gebu

Sapu lapisan pertama dengan Pes Tomato. Lapisan kedua adalah sedikit Mayonis (Bergantung pada nak letak). Taburkan dengan daging cincang, sayur-sayuran, kepingan Sosej dan Keju.

cara buat pizza homemade
resepi pizza mudah homemade

Bakar dalam ketuhar selama 10-15 minit pada suhu 200 ° C. Sedia untuk dihidangkan dan dikukus. Jangan lupa solat makan.Bagaimana? Bukan senang nak buat pizza ni? Semoga perkongsian resepi piza buatan sendiri daripada Ustaz Farid Rashidi ini dapat memberi manfaat kepada anda disamping membantu memudahkan kerja anda untuk memasak resepi ini.

kredit to: Bukitbesi Blog

Leave a Reply

Your email address will not be published.