Apakah Soalan Lazim Pegawai Imigresen Semasa Membuat Pasport dan Semakan Pintu di Lapangan Terbang Negara Destinasi

Soalan Biasa Pegawai Imigresen Tanya

Pengalaman ketika melancong ke luar negara pastinya sangat bagus untuk dikongsi bersama rakan sekerja yang ingin tahu apakah soalan yang sering ditanya oleh pegawai imigresen ketika memasuki destinasi pelancongan, rata-rata soalannya agak sama. Sememangnya untuk mengeluarkan berita dari pengembara yang sedang bercuti untuk memastikan pelancong memang sedang bercuti, bukan mencari kerja. 

Semestinya semua soalan ini akan sentiasa ditanya tidak jauh dari perjalanan, sekiranya dari soalan temuduga yang diajukan oleh pegawai imigresen terdapat pelancong yang tidak dibenarkan masuk kerana ada masalah tertentu atau mesti disoal siasat lebih lanjut di bilik khas. sebelum dibenarkan masuk.

Kami ingin berkongsi pengalaman apakah soalan yang sering ditanya oleh pegawai imigresen ketika berada di pintu pemeriksaan pasport sebelum pelancong dibenarkan masuk setelah pasport dicop oleh pegawai. Pastikan anda perlu berkemas menunggu giliran kerana sudah tentu inilah yang selalu dilakukan oleh negara destinasi untuk mengetahui sama ada pembawa pasport sesuai dengan keadaan sebenar.

#1. Adakah Anda Masih Bersekolah atau Sudah Bekerja?

Terutama untuk pengembara baru dan ramai generasi milenium yang mengembara, soalan ini pasti akan ditanya oleh pegawai imigresen. melalui atau bersama mimik muka yang masih nampak muda ini sama ada sudah bekerja atau masih bersekolah masih masuk akal untuk bertanya, jika salah satu soalan ini ditanya anda mesti menjawab dengan jujur ​​dan tidak boleh berbohong. Jika anda sudah bekerja, jawapannya ya dan apabila ditanya di mana, nyatakan nama syarikat tersebut. Jika anda masih bersekolah, jawapannya jujur, ada niat untuk berbohong dan akan menyusahkan anda.

#2. Adakah awak sudah berkahwin atau masih bujang?

Memang bila buat pasport di pejabat imigresen memang ada temuduga, pegawai tanya macam ni, dan kadang-kadang bila disiasat di pintu pemeriksaan pasport di airport, soalan yang sama juga ditanya, walaupun dalam situasi berbeza. 

Soalan ini memang dilihat dari segi umur atau muka, jika pegawai bertanya kepada anda, sila jawab dengan jujur, dan pastikan anda boleh menunjukkan semua dokumen sokongan yang lain sekiranya pegawai tersebut meminta untuk menunjukkan dokumen seperti kad pengenalan sebagai bukti selain pasport. Memang di luar negara bukan begini, tetapi pada pegawai imigresen ketika membuat pasport, memeriksa dokumen sokongan palsu, sentiasa teliti dan terperinci, dan di luar negara, mereka tidak menjelaskan ID lain pun, tetapi dijawab dengan jujur.

#3. Adakah Simpanan Cukup Ketika Melancong?

Perjalanan memerlukan dana tambahan untuk menjangkakan perkara yang mungkin berlaku di negara destinasi nanti. Simpanan sememangnya menjadi satu kemestian bagi setiap pelancong untuk memilikinya, kerana masalah bilangannya adalah relatif tetapi mencukupi untuk dikekalkan selagi anda tinggal di negara lain sebagai pelancong. 

Bagi pegawai imigresen, semasa membuat pasport, memang ditanya adakah semasa temuduga anda bercadang untuk melancong ke negara tertentu, apabila anda membuat visa untuk melawat negara tertentu, mereka juga ditanya berapa banyak yang anda simpan semasa memohon visa. sebagai pertimbangan bahawa anda layak memasuki negara tersebut. Soalan ini sering ditanya semasa membuat pasport dan memohon visa masuk untuk negara tertentu ketika melancong nanti.

#4. Pernahkah Anda Bercuti Sebelum ini?

Semasa membuat pasport, soalan ini selalu ditanya kerana pegawai imigresen akan memberi perhatian sama ada ia baru dibuat atau sudah dibuat tetapi tempoh sah laku telah tamat. Untuk proses pengurusan, memang lebih mudah jika dibandingkan dengan anda yang baru membuat, data yang telah direkodkan oleh pihak imigresen menjadi lebih mudah untuk diakses. Lebih-lebih lagi apabila anda akan melakukan perjalanan di pintu pemeriksaan pasport, terdapat pegawai yang bertanya soalan ini semasa mengimbas mesin pasport. 

Jawab dengan jujur, jika ini kali pertama anda atau jika anda telah berulang kali membalas mengikut situasi sebenar. Kerana apabila pasport diimbas dalam pembaca data, butiran kehadiran dan perlepasan anda di negara tertentu muncul. Jadi, anda tidak boleh menafikan apabila soalan ini ditanya, pegawai akan sentiasa melakukan pemeriksaan silang dengan sistem imigresen.

Srh1J5WIskzfA98JO4ojSlUrUaCtwMiiZTLyjIJRdw9RTGgXtGZe8AdiiJP6W5mqVh9YFI S9y152slVj5p56vdvPcE35AZYs1qvCAQDy23dDA 1 20dJfuN9r b3fo2MMmPbu7KSmNl3jQLlKaYfOt5DnwUeyxgtL5jNT0y9Psc67i nXLTfJ4fyw
Poto oleh: ftnnews.com

#5. Adakah Anda Sihat Tahun Lalu?

Untuk menjalankan perjalanan nanti, sudah tentu kesihatan adalah perkara yang paling penting. Semasa membuat pasport, pegawai imigresen akan melihat kesihatan fizikal anda secara langsung, jika ada tanda-tanda sakit akan terbantut kerana pegawai akan mengutamakan orang yang mempunyai kesihatan yang cemerlang. 

Apabila memasuki negara destinasi juga hampir sama, pada musim-musim tertentu, jika sesuatu penyakit merebak secara besar-besaran, maka apabila memasuki pintu penyiasatan, alat pengesan suhu akan dipasang yang boleh mengesan keadaan suhu secara terus semasa pelancong memasuki pasport. pintu pemeriksaan. Jika suhu badan anda tinggi, pengesan ini akan membunyikan penggera dan anda akan segera diperiksa secara intensif oleh pasukan perubatan negara destinasi. Sekiranya tidak dapat melaksanakan perjalanan, anda perlu dihantar pulang ke tanah air anda oleh pegawai yang berkenaan.

#6. Adakah Akan Ada Keluarga Di Negara Destinasi Nanti?

Sememangnya rujukan keluarga di negara destinasi akan mendapat perhatian tertinggi daripada pegawai imigresen apabila membuat pasport nanti. Begitu juga, apabila anda membuat visa masuk di negara destinasi tertentu, dengan keluarga atau rujukan daripada institusi penting, proses untuk mendapatkan semua mereka yang bergabung dengan imigresen untuk perjalanan kemudian. Pemeriksaan di pintu pemeriksaan pasport biasanya tiada soalan ini, pegawai hanya menyemak kesahihan dokumen penting lain yang perlu disertakan semasa memasuki negara tertentu.

#7. Adakah Perjalanan Sendirian atau Berkumpulan?

Melancong ke negara destinasi tertentu semasa membuat pasport ada pegawai meminta untuk membuat perjalanan itu nanti sama ada dilakukan secara bersendirian atau berkumpulan. Soalan ini hanya seketika apabila pegawai menjalankan siasatan terhadap beberapa dokumen tambahan tetapi masih dijawab dengan jujur. Begitu juga ketika menyemak pasport di negara destinasi, soalan aneh ini ditanya apabila pegawai ingin berkomunikasi dengan pelancong seperti anda dengan soalan mudah. 

Ramalan ini memang tidak dapat diramalkan kerana para pegawai pastinya akan bertanyakan soalan yang tidak dijangka dan kadangkala memeranjatkan. Namun begitu, prinsip kejujuran adalah modal terpenting untuk lulus siasatan di pintu pemeriksaan pasport nanti.

#8. Berapa lamakah tempoh perjalanan?

Melancong ke negara destinasi, sudah tentu ada masa yang disediakan untuk menghabiskan tempoh percutian. Kami berpendapat soalan ini agak realistik kerana alasan membuat pasport kebanyakannya bercuti di negara destinasi di luar negara, memang rasa menjengkelkan tetapi masih boleh difahami kerana mahu tidak mahu prosedur ini mesti dipatuhi. Peribadi sedikit, tetapi perkara yang sama ditanya oleh pegawai imigresen di negara destinasi, soalan diajukan kepada pelancong apabila mereka menyemak pasport mereka. Kami fikir hanya balas dengan jujur ​​dan pastikan anda tidak berbohong.

#9. Di Mana Anda Akan Tinggal?

Inilah soalan yang sering ditanya oleh pegawai imigresen ketika membuat pasport dan pegawai lain ketika berada di pintu siasatan di negara destinasi. Melancong sudah tentu telah menentukan penginapan atau hotel, dan juga telah diisi pada kad atau kertas imigresen yang akan berselerak ketika masuk bersama pasport di mesin imbasan. Pegawai mesti tahu pelancong yang masuk ke negara mereka adalah pelancong yang tidak cerewet. Buat jawapan sejujur ​​mungkin jika perlu, tunjukkan bukti kawasan penginapan hotel kepada pegawai untuk memberikan keyakinan kawasan yang anda inap seketika.

#10. Rancang Perjalanan Ke Negara Mana?

Soalan yang sering ditanya oleh pegawai imigresen semasa membuat pasport. Tujuan membuat pasport, sudah tentu, adalah untuk melawat negara kegemaran untuk bercuti. Anda perlu memberikan jawapan jika anda ingin melawat beberapa negara yang turut disebutkan. Temuduga seperti ini bermula apabila dokumen sokongan dikumpul sehingga disahkan oleh pegawai lain. Jika negara destinasi tidak ditanya kerana hanya siasatan dokumen yang lengkap akan disemak dan kesahihan semua yang asli dan tepat.

Apa sahaja jenis soalan yang akan ditanya oleh pegawai terpenting, anda mesti menjawabnya dengan jujur, bukan dibuat-buat atau tipu. Jika ada niat seperti ini, sudah pasti ia akan mengalami kesukaran dan akan bertembung dengan jawapan yang anda sampaikan yang tidak menepati fakta yang dibawa. 

Jadi, pengembara yang bijak akan memberikan semua data yang betul berserta bukti yang betul supaya perjalanan perjalanan akan mengikut perancangan bermula dari proses sehingga siasatan pasport di pintu khas di negara destinasi. melalui atau dengan semakan rambang ini, yang mesti terperinci dan terperinci, sudah tentu tidak dapat diramalkan, yang penting anda telah menyediakan semua dokumen mengikut situasi sebenar.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *